Crown Prince Maha Vajiralongkorn bakal menaiki Takhta 1 disember ini?

November 01, 2016
Crown Prince Maha Vajiralongkorn

Crown Prince Maha Vajiralongkorn bakal menaiki Takhta 1 disember ini? | Semenjak kemangkatan King Bhumibol Adulyadej pada 13 Oktober lalu, berita mengenai New King Of Thailand yang baru sentiasa menjadi perhatian. Ini selepas Maha Vajiralongkorn mengeluarkan kenyataan ingin menanguhkan dahulu untuk menaiki takhta kerajaan Thailand. Hari ini, aku terbaca 1 berita mengenai negara gajah putih itu sedang membuat persiapan untuk putera mahkota mereka menaiki takhta.

Perdana Menteri Thailand, Prayuth Chan-ocha dalam kenyataannya berkata, kenaikan secara formal raja yang baru biasanya dalam tempoh 7 atau 15 hari selepas kematian raja atau boleh jadi lebih daripada itu. Tetapi melihat kepada kenyataan Maha Vajiralongkorn yang mahu bersedih bersama rakyat Thailand, ianya boleh menjadi lebih daripada itu. Dan dalam tempoh ini, Prem Tinsulanonda dilantik dan bertindak sebagai pemangku raja Thailand.

Sumber : http://www.reuters.com/

Tiada ulasan:

Silalah tinggalkan komen anda yang bernas & membina. Komen yang menyentuh keagamaan, politik, atau yang boleh menimbulkan rasa tidak senang orang lain adalah dilarang. Sila tinggalkan juga URL blog kalian supaya kami juga boleh membalas kunjungan.

Terima kasih kerana sudi singgah ke blog ceritaejoy.com

Dikuasakan oleh Blogger.