Mereka akan lebih bersemangat kalau..


Mereka akan lebih bersemangat kalau..Hmm, nampaknya keluhan dalam diri aku ni masih tak habis lagi. Kiranya ini adalah sambungan daripada ceritaejoy semalam. Aku dok fikir, apa yang membuatkan seseorang itu lebih bersemangat di dalam melakukan sesuatu tugasan.

Semalaman juga aku berfikir. Alangkah baiknya kalau masa tu aku gunakan untuk berfikir bagaimana caranya untuk aku menjadi lebih berkembang. Kan?

Akhirnya, pagi tadi, sewaktu dalam perjalanan ke tempat kerja. Dengan cuaca yang sejuk, ditambah lagi dengan gerimis mengundang. Owhh..

Aku dapat jawapannya. Mereka akan lebih bersemangat kalau sesuatu perkara itu ada imbuhan atau habuan di akhirnya.

Contohnya, mereka yang aktif bersukan. Ambil contoh, jika mereka menang di dalam sesuatu pertandingan, mereka akan memperolehi RM100k setiap orang. Jadinya, mereka akan bermain dengan bersungguh-sungguh. Bukan untuk menang, tetapi untuk memperolehi hadiah tersebut.

Sama halnya dengan ceritaejoy semalam. Sebelum ni, takda siapa pun yang bersungguh-sungguh nak buat kerja. Aku jalan sorang je.

Tapi lepas mereka semua ni dengar ada habuan yang menanti, dah! Semua orang jadi rajin, semua orang mula menunjukkan komitmen yang tak berbelah bagi. Dari pagi bawa ke malam, tak henti-henti, call orang sana, call orang sini.

Alangkah bagusnya kalau mereka semua ni, dari dulu lagi dah bantu aku. Bukannya bila tau ada habuan menanti, baru nak buat kerja.

Mereka ni pulak bukan orang biasa-biasa oi. Ada pangkat.

Dah nama pun ada pangkat, mestilah ada kuasa kan?

Bila sebut ada kuasa, mesti ada perasaan tak tentu arah dalam diri mereka ni.

Perasaan sombong! Dan angkuh!

Yang kononnya setiap keputusan mereka itu adalah betul dan yang terbaik untuk syarikat.

Dan akhirnya, siapa yang mengerakkan syarikat??

Si macai!

3 ulasan:

  1. tanpa orang bawahan syarikat tak berjalan...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sayangnya mereka tidak berfikir sedemikian.....

      Padam
  2. Habuan tu sebagai umpan untuk buat setiap orang ada tindakan :D

    BalasPadam

Silalah tinggalkan komen anda yang bernas & membina. Komen yang menyentuh keagamaan, politik, atau yang boleh menimbulkan rasa tidak senang orang lain adalah dilarang. Sila tinggalkan juga URL blog kalian supaya kami juga boleh membalas kunjungan.

Terima kasih kerana sudi singgah ke blog ceritaejoy.com

Dikuasakan oleh Blogger.