Waspada dengan keadaan jalan raya.

Waspada dengan keadaan jalan raya|Ceritanya macam ni, pagi tadi, waktu aku dalam perjalanan ke tempat kerja, ada satu kemalangan berlaku betul-betul depan aku. Cuaca waktu tu memang gelap, sebabnya waktu tu rasanya dalam jam 0640. Lampu jalan raya waktu tu pulak memang takda, jadinya makin gelap la kan?

Dalam keadaan gelap sedikit tu, aku nampak dari jauh, semacam percikan api atas jalan raya. La, dah kenapakan? Takkan la ada orang main mercun pagi-pagi macamni? Bila aku sampai je, aku nampak seorang lelaki terbaring atas jalan raya. Aduh! Kemalangan rupanya!

Kereta memang ada time tu, selamatlah semua kenderaan bergerak perlahan. Saudara yang kemalangan ni naik motosikal. Aku pun berhentikanlah superbike aku. Sebab nak bantu saudara ni. Bila semua dah ok, sempat juga aku tanyakan, kenapa boleh eksiden. Jawapan dia: "saya langgar anjing bang". Aku : anjing??

Ada juga aku cari dekat sekitar tu, kalau-kalau ada anjing yang terbaring. Tapi tak bertemu. Aku sambunglah bantu saudara ni. Angkat kasut, glove dan sedikit peralatan lain. Dalam kepala aku time tu masih lagi terfikir, langgar anjing? dekat highway? Hmm. Dalam pada aku dok bantu tu, barulah aku perasaan, ada seekor anjing sedang berjalan terhencot-hencot. Ish, kesian pula, mesti dia sedang sakit. Nak bantu pun, apa je yang aku boleh buat, nak bawa ke klinik, mana ada bukak pagi-pagi macam ni. Kan?

Lepas semuanya aku rasakan dah ok, aku pun sambunglah perjalanan aku ke tempat kerja. Apa pengajaran yang aku dapat dari kes saudara ni, kita perlu sentiasa waspada dengan keadaan jalan raya tak kisahlah dekat mana pun kita berada. Kadang-kadang kita tak jangka pun sesuatu benda/haiwan ada dekat area tu. Dan yang paling penting, sentiasa waspada walaupun kita dah guna laluan yang sama untuk tempoh bertahun lamanya. Orang cakap, kalau nak jadi, dia jadi juga. Ya!

6 ulasan:

  1. btl lah tu....kena sentiasa hati2..

    BalasPadam
  2. ha ah betul tu, kat kawasan batu arang tempat altantuya tu lagi...tapir boleh melintas kadang-kadang...

    BalasPadam
  3. berhati-hati bawak kenderaan..tak tau apa jadi

    BalasPadam

Silalah tinggalkan komen anda yang bernas & membina. Komen yang menyentuh keagamaan, politik, atau yang boleh menimbulkan rasa tidak senang orang lain adalah dilarang. Sila tinggalkan juga URL blog kalian supaya kami juga boleh membalas kunjungan.

Terima kasih kerana sudi singgah ke blog ceritaejoy.com

Dikuasakan oleh Blogger.