Perkara yang membatalkan puasa.

Jun 18, 2015
Perkara yang membatalkan puasa|Apakah perkara-perkara yang boleh membatalkan puasa seseorang? Adakah ia secara sengaja atau tidak sengaja? Jom kita belajar sama-sama ya. Aku senaraikan 8 perkara yang boleh membatalkan puasa.

1. Makan dan minum dengan sengaja.

Saja-saja je dia nak makan atau minum. Jika ini berlaku, maka puasa mereka secara automatiknya batal. Bagaimana pula dengan keadaan tidak sengaja? Jika secara tidak sengaja, tidak batal puasa mereka. Jika tersedar, janganlah diteruskan makan atau minum itu. Dan jika masih ada lagi makanan di dalam mulut, keluarkanlah makanan itu dan bukannya ditelan terus. Ya.

2. Memasukkan dengan sengaja sesuatu benda ke dalam rongga yang terbuka.

Secara permahaman aku, memasukkan apa sahaja benda ke dalam rongga mulut, hidung, telinga. Jika ini berlaku, maka puasa mereka terbatal dengan sendirinya.

3. Muntah dengan sengaja.

Aii, ada ke yang muntah dengan sengaja? Ya. Ada. Ada di antara kalangan kita, yang memaksa diri mereka untuk muntah. Contoh situasi, jika perut mengalami ketidakselesaan, mereka akan cuba memuntahkan isi kandungan perut mereka. Aku pernah jumpa dengan manusia semacam ini ya. 

4. Keluar haid dan nifas.

Jadual pengeluarannya tidak sama setiap bulan. Jadi, jika dalam proses berpuasa, keluar haid dan nifas, maka puasa mereka akan terbatal dengan sendirinya.

5. Gila.

Tiba-tiba masuk bulan puasa je, jadi gila. Jika perkara ini terjadi,maka puasa mereka akan terbatal. Kalau yang buat-buat gila tu, ha. Sila jangan buat ya, kang kalau gila betul-betul, sendiri mau ingatlah ye.

6. Murtad.

Keluar daripada islam, maka puasa mereka terbatal. Dosa besar bagi mereka yang murtad ya. Jangan main-main dengan hukuman Allah di neraka kelak.

7. Keluar mani dengan sengaja.

Onani. Jika ini berlaku semasa mereka dalam keadaan berpuasa, maka puasa mereka akan terbatal. Onani juga adalah berdosa.

8. Bersetubuh (Siang hari)

Pasangan suami isteri. Jika mereka bersetubuh di siang hari, sewaktu puasa, maka puasa mereka juga akan terbatal dengan sendirinya. Hmm, kenapa tidak di malam hari?

Baiklah, inilah antara perkara-perkara yang membatalkan puasa seseorang itu. Diharap ianya dapat membantu anda. InsyaAllah. Amin.

1 ulasan:

Silalah tinggalkan komen anda yang bernas & membina. Komen yang menyentuh keagamaan, politik, atau yang boleh menimbulkan rasa tidak senang orang lain adalah dilarang. Sila tinggalkan juga URL blog kalian supaya kami juga boleh membalas kunjungan.

Terima kasih kerana sudi singgah ke blog ceritaejoy.com

Dikuasakan oleh Blogger.