Kuning anak tak turun lagi!

Mei 08, 2015

Kuning anak tak turun lagi|petua sakit kuning|ceritaejoy.

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Hmm, kuning anak aku tak turun-turun lagi. Semalam dah masuk hari ke 17 umur anak aku. Bacaan kuning untuk hari semalam, setelah 4 kali check adalah 10.3. Waktu pertama kali check, bacaan dia 12, kali kedua naik, 13, kali ketiga turun balik, 11, ni semalam 10.

Hmm, aku buat pemeriksaan dekat kawasan alor gajah. Dari percakapan nurse-nurse dan doktor-doktor dekat sini, ianya adalah sesuatu yang bahaya. Sebaliknya berlaku bila aku buat pemeriksaan dekat area bandar melaka. Doktor yang periksa anak aku tu cakap, tak perlu risau sebab bacaan dia belum sampai tahap 17 ke atas. Sebab kalau bacaan setinggi tu, memang bayi ada masalah.

Hai, boleh pulak berbeza pendapat kan? Doktor area melaka mintak bacaan turun sehingga 8. Area alor gajah nak bacaan serendah 5. Uish. Ini yang buat aku heran dan sangat pelik. Kenapa tak sama eh?

Semalam, lepas aku bawa anak aku ambil bacaan darah, aku terus bawak anak aku ke linggi, melaka. Sebabnya, dekat area sana, ada seorang doktor, namanya doktor azmi linggi melaka, pakar dalam mengubati sakit kuning bayi. Aku sendiri tak pernah sampai sana. Melilau jugaklah nak cari jalan. Alhadulilah jumpa jugak.

Ibubapa mana yang tak risau, kuning anak tak turun lagi kan? Kena pulak, nurse yang datang melawat tu, selalu takutkan wife aku, katanya, nanti anak aku pekaklah, sakit otak lah, macam-macam sakit yang dia cakap. huh.

Petua sakit kuning.

Aku tak berharap sangat sebenarnya dengan ubat moden ni. Oleh sebab itu, aku pun searchla petua untuk ubati sakit kuning anak. Macam-macam aku jumpa. Yang paling top adalah anggur hitam. Rasanya, macam dah banyak kali aku kasi anak aku air anggur hitam tu, tapi macam tak berkurang je. Ada orang suruh letakkan susu kambing dekat bibir bayi. Ini aku belum cuba lagi. Sebab susah jugak nak cari susu kambing ori dekat alor gajah ni.

Ada juga petua, cari pokok dukung anak. Ha, ini, aku sendiri pun tak pernah tengok. Tapi alhamdulilah, mertua aku bekas seorang komando. Kena pulak sekarang ni, dia kerja dekat kem bina semangat. Jadinya, mudahlah bagi aku sebab dia yang carikan. 

Caranya, letak pokok ni dalam periuk kemudian rebus. Lepas air dia dah suam-suam, mandikan bayi. Ha, ini aku nak cuba harini. Harap-harap ianya berkesan. InsyaAllah.

Aku dengan wife sebenarnya  Mana-mana ibubapa pun, mesti sedih kalau bayi mereka asyik kena cucuk je. Menangis bayi tu, hati kita yang sakit. Kena pulak jururawat yang tak profesional *aku pernah jumpa yang macam ni, lagilah hati kita sakit kan?

Ahad ni, kena periksa lagi, sebab kuning anak tak turun lagi semalam. Aku dengan wife berharap sangat yang sakit kuning bayi aku ni akan berkurang dan tak perlu nak ambil darah lagi. Semoga di permudahkan Allah. Amin.

Haffizul Iskandar.

2 ulasan:

  1. yelah..memang risau kalau anak sakit...lagi risau klu kuningnya tak turun² kan..harap cept sembuh ye..mungkin bole ikut petua² lama

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ha, itulah, memang risau pun, balik kerja ni, nak try mandikan dengan air dukung anak pula. Terima kasih ya!

      Padam

Silalah tinggalkan komen anda yang bernas & membina. Komen yang menyentuh keagamaan, politik, atau yang boleh menimbulkan rasa tidak senang orang lain adalah dilarang. Sila tinggalkan juga URL blog kalian supaya kami juga boleh membalas kunjungan.

Terima kasih kerana sudi singgah ke blog ceritaejoy.com

Dikuasakan oleh Blogger.