Jana Income Dengan Blog.

Mac 06, 2015
Rasanya dah ramai yang tahu, blog bukan sekadar ruangan untuk meluahkan rasa dan menceritakan kehidupan seharian semata-mata. Blog kini di anggap satu bidang kerja yang menghasilkan pendapatan kepada pemilik blog itu sendiri. Dah ramai blogger yang berjaya menghasilkan pendapatan hasil daripada blog ni. Aku cuba senaraikan beberapa contoh, bagaimana korang boleh jana income dengan blog ni.

Pengiklanan.

Antara pengiklanan yang paling top adalah Nuffnang, Adsense, Advertlets dan Innity. Daftar dan dapatkan akaun percuma dari syarikat-syarikat ini dan setelah diluluskan, ambil kod HTML yang diberikan dan pasangkan pada blog anda. Anda akan dibayar mengikut klik pada iklan tersebut. Semakin banyak pengunjung blog klik iklan tu, semakin banyaklah income anda.

Program Affiliate.

Lebih kurang sama macam cara diatas. Cuma, affiliate ni, anda akan dibayar jika pengunjung buat belian ke atas produk tersebut. Katakan anda letak iklan ebook. Jika ada pengunjung blog anda yang beli ebook tu, anda akan dapat komisyen hasil dari jualan tu. Ha.

Sediakan Ruang Iklan.

Ini untuk blog yang ada traffic tinggi. Para pengiklan akan berminat untuk letak iklan mereka pada blog anda dengan bayaran tertentu yang telah anda tetapkan. Hanya dengan sediakan ruang iklan dekat blog, anda dah boleh jana income dengan blog. Best tak? Hehehhe

Jual Produk Sendiri.

Jika anda ada produk sendiri. Boleh juga jadikan blog sebagai kedai online anda. Sekarang ni, ramai pembeli yang suka dengan bisnes online, jadi, jika anda ada produk, boleh niagakan di blog.

Jadi Penulis Jemputan.

Jika blog anda sering menjadi rujukan dan ada informasi yang padat dan ketat, Anda boleh jadi penulis jemputan di majalah atau media massa. Melalui cara ini, anda boleh jana income dengan blog anda.

Ok, setakat ini dulu yer, sebenarnya, banyak lagi cara yang boleh korang praktikkan untuk jana income dengan blog ni. Jika anda rajin dan punya idea yang sangat kreatif, segala kemungkinan akan jadi sangat mudah. Pucuk pangkalnya adalah usaha. Apa-apa pun, dengan usaha, barulah ada kejayaan. Tak gitu? hehehe.

5 ulasan:

  1. Sha blogging suka-suka je, tapi nak juga ada pendapatan sampingan. Tu yg kadang2 entry bercampur baur. Eheh :D

    BalasPadam
  2. Bkn blog je, semua sosial media boleh menjana pendapatan :)

    BalasPadam
  3. hehehehehhee... suka dengan ayat padat dan ketat tu.... ayat SEO sangaattt kannn... hahahahaa...!!

    semoga terus success dlm dunia blog ye.... ;)

    BalasPadam

Silalah tinggalkan komen anda yang bernas & membina. Komen yang menyentuh keagamaan, politik, atau yang boleh menimbulkan rasa tidak senang orang lain adalah dilarang. Sila tinggalkan juga URL blog kalian supaya kami juga boleh membalas kunjungan.

Terima kasih kerana sudi singgah ke blog ceritaejoy.com

Dikuasakan oleh Blogger.