Harga Terbaru Rokok Bermula 1 April 2015!


Aku dapat Info ni daripada group whatapps rakan-rakan. Aku tidak merokok. Tetapi aku sangat terperanjat dengan harga yang tertera dekat gambar atas.

Uish, mahal jugak ye harga rokok sekarang ni. Mungkin ia biasa kepada orang lain tetapi tidak pada aku. Harga yang diberikan terasa terlalu mahal.

Aku sebenarnya, selalu jugak belek kotak rokok kawan-kawan yang menghisap rokok ni. Sahaja aku nak tengok, tak berniat nak mencuba pun. Ada juga aku tanyakan harga rokok terbaru, tetapi aku tak pernah nak ingat. Sebabnya, takde sebab untuk aku ingat. Hahahaha.

Jika begini harganya, maka tidak hairanlah mengapa ramai orang yang membeli rokok yang tidak berdaftar. Semuanya di atas faktor harga. Tetapi, bila mereka memilih untuk membeli rokok yang tidak berdaftar, maka mereka perlu memikirkan hal ini pula : Apa yang anda perlu tahu tentang rokok seludup.

Ini mungkin salah satu usaha kerajaan dalam usaha mengurangkan penghisap rokok. Tetapi, aku merasakan, wujud pertambahan yang sangat ketara kepada bilangan mereka.

Manakan tidak, penjualan rokok kepada mereka di bawah umur seperti tidak terkawal. Pernah juga aku tanyakan kepada pemilik kedai runcit, kenapa mereka tetap juga menjual rokok kepada pembeli bawah umur.

Jawapan pemilik kedai mudah je, katanya, mereka terpaksa menjual atas kerana ia juga memberi keuntungan kepada mereka. 

Antara alasan lain, mereka menjual rokok seludup atas kerana ramai yang tidak mampu untuk membeli rokok yang berdaftar atas faktor harga yang tinggi.

Ini antara faktor kenapa wujud pertambahan di kalangan penghisap rokok.

Alhamdulilah sekali lagi aku tidak tergolong di kalangan penghisap rokok walaupun ayah aku seorang yang "heavy smoker".

Tiada ulasan:

Silalah tinggalkan komen anda yang bernas & membina. Komen yang menyentuh keagamaan, politik, atau yang boleh menimbulkan rasa tidak senang orang lain adalah dilarang. Sila tinggalkan juga URL blog kalian supaya kami juga boleh membalas kunjungan.

Terima kasih kerana sudi singgah ke blog ceritaejoy.com

Dikuasakan oleh Blogger.