Blogger Copy Paste.

Mac 09, 2015

Blogger Curi Entry Orang Lain.

Assalamualaikum Dan Salam Sejahtera.

Ok, blogger copy paste. Apa tu? Ia merujuk kepada blogger yang suka copy paste entry blogger lain dan masukkan ke dalam blog mereka. Jangan tak tahu ye, banyak blogger semacam ini.

Istilah blogger curi entry orang lain tu pulak adalah, blogger yang ambil entry blogger lain, tanpa diketahui oleh blogger tersebut. Ala, macam kita main ambil je barang orang, tanpa orang tu tahu, kalau kena kat korang, korang marah tak?

Sebenarnya, benda macam ni, takkan menimbulkan kemarahan orang jika ianya mengikut tatacara yang betul. Macam kita nak masuk rumah orang la, takkan nak main masuk je kan? Mestilah kena bagi salam, buka kasut, dan masuk. Sama juga halnya dengan blogger copy paste ni, mintalah kebenaran pada pemilik blog, ataupun, jika nak copy paste jugak, kreditkan la pemilik asal entry tersebut. Ataupun letakkan sumber.

Pada pemikiran aku, mereka mungkin mahukan "traffic" atau pun sedang dalam proses meningkatkan SEO blog mereka. Macam semalam, aku ada terbaca di satu blog yang biasa juga aku datang. Template blog tersebut dah berubah. Hebat! Betul SEO 100%, dan banyak entry perihal SEO. Aku dalam hati, wow! Cepat dia belajar pasal SEO semua ni. Aku yang kurang ilmu ni, cepat-cepat la tekan entry tu. Semangat nak belajar kan. Tapi?? Hmm, cara penulisannya hampir 99% sama dengan apa yang pernah aku baca sebelum ni. Hmm, blogger copy paste.

Aku ikhlas cakap ye, aku bukan nak kutuk dengan blogger copy paste ni. Cuma, jika ada 100 orang blogger yang semacam ini. Yang kebetulan semuanya punya entry yang sama. Yang pada istilah aku, blogger ni curi entry orang lain. Maka, akan ada 100 blog dengan 1 penulisan. Kenapa blog banyak tapi 1 penulisan je? Yelah, kita bukak 100 blog, tapi ceritanya sama je. Baik bukak 1 blog je. Kan?

Kita bersemangat ni nak belajar, Bukaklah banyak-banyak blog, supaya ilmu yang ada jadi lebih berkembang, tapi semuanya sama je, ilmu sama tu ok, ini cara penulisan pun sama. Erks. Ini yang aku cakap blogger curi entry orang lain ni. Sebabnya adalah, katakan blogger pertama yang copy entry dari blog lain untuk minta izin, lepas tu, blogger ketiga, copy pulak dari blog kedua ni, sampailah blog ke 100 yang copy, rasa-rasa, blog ke 100 ni minta izin ke dengan blog yang pertama ni? Rasanya tak kan? So, kesian pada blogger yang penat perah otak, dalam menghasilkan entry yang berkuaiti ni.

Bukan senang ye jadi blogger. Ini aku akui. Bukan semua orang mampu jadi penulis yang baik. Jadi, aku cukup respek dengan blogger yang punyai tulisan yang sangat-sangat berkualiti. Jadi, para blogger copy paste, hargailah mereka ini, bukan suruh bayar pun, cuma kreditkanlah tulisan mereka tu. Kenalkanlah mereka. Bukan sekadar beritahu secara umum sahaja, asal usul entry tu. Jika anda menghasilkan tulisan yang berkualiti dan di ambil pula orang lain, mesti anda pun marah kan?

Aku bukanlah memihak kepada sesiapa. Cumanya, aku kadang-kadang tu, rasa macam bosan pula. Yelah, blog banyak, tapi ilmunya 1 jer, sayang je. Template blog dah cukup baik dengan SEOnya, tapi penulisan kurang. Sayang je. Pada aku, jika blogger copy paste ni nak copy entry orang lain, boleh, tapi ubahlah cara penulisan tu, supaya lebih mesra kepada diri anda. Ala, korang taip balik guna ayat yang biasa korang guna dalam blog korang, dan di pengakhirannya, korang kredit pada pemilik asal, barulah ada warna dalam dunia blog ni kan. Cerita sama tapi penyampaiannya berbeza. Tak gitu? Hehehe

Apa pun ,semoga maju jaya kepada semua blogger malaysia. Aku cakap macam aku ni orang lama pulak dalam dunia blog ni. Hahahahhaha. Kita sama. Cuma cara kita berbeza. Kan? Pada blogger copy paste, atau blogger yang suka curi entry orang lain, aku minta maaf ye kalau ada yang terasa hati. Aku cuma sekadar meluahkan pendapat aku sahaja. Sekali lagi, kita sama cuma cara kita yang berbeza. Terima kasih.

6 ulasan:

  1. Soo deep. Hahaha. Xtaw la entry lela ad org copy ke x. Tapi entry x gempak. Xde kot.

    BalasPadam
  2. Eh, jangan tak tahu yer, ada mata-mata yang suka memerhati blog kita tanpa kita ketahui. Hehehehe

    BalasPadam
  3. Peh, entry makan dalam ni. Siapa makan cili, dia terasa pedasnya :D

    BalasPadam
  4. Bukan niat untuk tujukan kepada sesiapa. Sekadar luahan pendapat. :)

    BalasPadam
  5. kasi deep sama orang yang suka c&p ni >_<

    BalasPadam
  6. tak baik kan kalau asyik nk copy paste saja apatah lagi tak kreditkan pada empunya badan..perlulah ada identiti sendiri..

    BalasPadam

Silalah tinggalkan komen anda yang bernas & membina. Komen yang menyentuh keagamaan, politik, atau yang boleh menimbulkan rasa tidak senang orang lain adalah dilarang. Sila tinggalkan juga URL blog kalian supaya kami juga boleh membalas kunjungan.

Terima kasih kerana sudi singgah ke blog ceritaejoy.com

Dikuasakan oleh Blogger.