Etika jururawat klinik kerajaan.

Januari 22, 2015
Aku tak pasti samada aku atau orang lain juga mengalami perkara yang sama. Tapi aku dah banyak kali berhadapan dengan situasi macam ni. Al kisahnya, isteri aku perlu kerap menjalani pemeriksaan di klinik kerajaan. Ini kerana wife aku mengandung anak kedua.

Harini, beliau perlu ke klinik kerajaan untuk check darah sebanyak 4 kali. Huish! Banyak sungguh. Alhamdulilah semuanya ok. Aku cuma update melalui telefon. Aku ada ambil cuti hari isnin lepas. Tapi nurse cakap bacaan tak betul, perlu datang semula hari rabu, iaitu semalam. Bacaan pula terlebih, dia suruh datang harini. Ish, dah 2 hari aku cuti dalam minggu ni, so, terpaksala wife aku pergi seorang diri.

Apa yang cuba aku nak sampaikan adalah, bila tengahari tadi, wife aku perlu ke klinik kerajaan semula untuk pemeriksaan darah. Wife aku terlambat sedikit kerana anak aku baru sahaja tidur. Jururawat klinik kerajaan dah call, dan marah-marah wife aku, katanya, wife aku perlu datang segera, wife aku bagi alasan yang anak aku baru je tidur, tetapi jururawat tersebut dengan nada yang keras, cakap, itu bukan masalah dia, wife aku perlu datang juga dengan segera ke klinik. Aku dari dulu tertanya-tanya, macamana etika jururawat klinik kerajaan yang sebenar.

Malam ni, wife aku perlu datang lagi untuk pemeriksaan darah. Tetapi jururawat yang marah-marah wife aku tadi, suruh wife aku buat pemeriksaan dekat klinik 1 malaysia. Bukan dekat klinik yang wife aku check harini. Dan alasan yang jururawat tu beri:

" Awak pergi check dekat klinik 1 malaysia, atau mana-mana klinik. Awak tak payah call DR on call malam ni. Dia duduk jauh, lepas tu dia ada anak kecil, awak pergi check je kat mana-mana".

Ish, dia suruh kita fikir yang DR tu ada anak kecil. Lepas tu, anak aku ni bukan anak kecil ke? Baru nak masuk 2 tahun. Belum kategori besar lagi. Kalau dengan bahasa yang lembut, kita boleh faham, tapi dengan nada yang kasar. Macam ni ke etika jururawat klinik kerajaan?

Aku kadang terfikir, mungkin sebab kita dapatkan rawatan percuma atau rawatan dengan bayaran yang murah, jadi selayaknya kita di layan macam tu. Hish! Tak boleh la kan. Kena la layan elok-elok. Bahasa pun kena la elok-elok juga. Kan?

Ini mungkin tidak berlaku pada semua jururawat kerajaan. Ia berlaku mungkin pada segelintir sahaja. Dan yang segelintir itulah yang kerap berlaku pada aku dan wife. Tertanya-tanya, bagaimana etika jururawat yang sebenar.

2 ulasan:

  1. ish memang xptut la dia jwb mcm tu..sy xpnh kena lagi dgn nurse gtu.biasa nurse mcm ni yg tua2 nak pencen tu je..kalo yg muda pangai mcm ni, baik wife awak sound je.kalo kena kat sy memang kena la nurse tu

    BalasPadam
  2. ha, betul tu, wife cakap nurse ni dah berusia. Hish, kalau dengan saya, memang saya pulangkan balik ayat-ayat yang dia kasi tu. Hish.

    BalasPadam

Silalah tinggalkan komen anda yang bernas & membina. Komen yang menyentuh keagamaan, politik, atau yang boleh menimbulkan rasa tidak senang orang lain adalah dilarang. Sila tinggalkan juga URL blog kalian supaya kami juga boleh membalas kunjungan.

Terima kasih kerana sudi singgah ke blog ceritaejoy.com

Dikuasakan oleh Blogger.