Persoalannya sampai bila?

November 07, 2014
Semalam, aku pulang lewat dari kerja. Sebenarnya, aku memang planning untuk kerja lebih masa, dalam masa yang sama, aku menunggu hujan reda. Tetapi, bila melihat jam sudah pukul 2200, terpaksa la aku redah jugak hujan tu.

Aku bekerja hingga jam 2100. Jadi, selepas dari itu, aku lepak di kawasan rehat dalam kawasan kerja bersama seorang rakan.

Antara topik perbualan kami adalah, " Sampai bila nak kerja makan gaji". Hamboi, siap setkan topik bila nak berborak kan?

Rakan aku sudah masuk 12 tahun bekerja di sini. Dengan usia melepasi 30an. Bila aku soal dia, sampai bila nak kerja sini? Jawapannya mudah je, sampai pencen. Jadi, bila sebut pencen, dalam lingkungan umur 55 hingga 60 tahun.

Dan soalan aku seterusnya adalah, mampu ke kerja lagi dengan usia semacam itu? Dan, apakah pihak syarikat masih mahu mengekalkan pekerja yang berusia seperti itu?

Konsepnya sangat mudah, bila sebut bekerja makan gaji, risiko untuk diberhentikan kerja adalah sangat tinggi. Jika kita tidak diberhentikan secara betul, mereka akan menggunakan taktik lain. Yang penting, pekerja berhenti.

Dan sudah pasti, hampir tidak pasti, mereka yang bekerja makan gaji, adalah seorang jutawan. Kebanyakkan mereka yang bekerja makan gaji adalah mereka yang berada di dalam golongan pertengahan dan bawahan.

Jadi persoalannya, sampai bila nak kerja makan gaji dan hidup dalam keadaan selesa?. Berada dalam zaman serba moden kini, Kehidupan selesa adalah 1 kehidupan yang berada di tengah-tengah. Yang mana, bila-bila masa sahaja boleh berada dalam kelompok bawahan ataupun atasan. Itu yang hampir tidak disedari ramai orang.

Ramai yang terlalu selesa dengan kehidupan harian mereka. Tanpa memikirkan impak yang mungkin berlaku. Ia tidak terjadi kepada para jutawan. Mereka sudah memikirkan akan kehidupan yang semakin mencabar, dan menyediakan keperluan yang cukup untuk berhadapan dengannya.

Dan sekali lagi, sampai bila nak kerja makan gaji? Jika seorang manager di syarikat besar, syarikat itu sudah pasti belum kepunyaan anda, jika berjawatan seorang pegawai bank, bank itu juga sudah pasti bukan milik anda. Jadi, apa yang perlu dilakukan?

Memilih untuk terus berada dalam kehidupan selesa atau keluar dan mencari sesuatu yang lebih besar.

Keputusan di tangan anda.


Aku menulis kerana aku merasa.




Tiada ulasan:

Silalah tinggalkan komen anda yang bernas & membina. Komen yang menyentuh keagamaan, politik, atau yang boleh menimbulkan rasa tidak senang orang lain adalah dilarang. Sila tinggalkan juga URL blog kalian supaya kami juga boleh membalas kunjungan.

Terima kasih kerana sudi singgah ke blog ceritaejoy.com

Dikuasakan oleh Blogger.