Tak salah pegang anjing.

Oktober 23, 2014
Sekarang ni, isu pegang anjing hangat betul diperkatakan. Ulama dah cakap, banyak info-info dikongsikan, tetapi masih ada yang ingin mempertahankan perbuatan mereka.

Hukumnya berdosa jika tidak ada kepentingan memeliharanya. Jika dipelihara sebagai hobi, hukumnya adalah berdosa. Tetapi ada segelintir daripada kita yang tetap dengan keputusan mereka.

Pagi tadi aku terbaca di dalam Facebook, yang mana ada yang cuba mengaitkan kes ini dengan najis manusia. Katanya, kita hampir setiap hari pegang najis kita, ia juga kategori najis.

Hahahahha. Aku sebenarnya, tergelak bila baca ayat tu. Jika tak sentuh najis kita dan dibiarkan, apa jadi? Anda tahu efeknya kan? Bagaimana kalau tak sentuh anjing? Apa akan jadi? Jawapannya, tidak akan jadi apa-apa. Tiada efek pun kalau tak sentuh.

Isu ini boleh mendatangkan masalah di dalam hubungan masyarakat kita jika ianya tidak dikawal. Banyak info-info dikongsikan dilaman media berkaitan usaha-usaha sekelompok manusia yang cuba mengalihkan perhatian umat islam di malaysia.

Yang mana halal, di haramkan. Yang haram, dihalalkan. Jika anda tahu, apakah tanda-tanda bila kata-kata ulama tidak lagi di endahkan?

Semua umum mengetahui. Jadi, inilah masanya. Masa di mana semua perkara mula berlaku. Petanda-petanda kecil hampir semua sudah kelihatan.

Manusia masih lagi leka dengan kehidupan dunia. Jangan sampai kita berperang sesama umat islam di sini. Seperti yang terjadi di luar negara.

Aku cukup takut dengan perkara seperti ini. Bukan kerana diri aku, tetapi kepada generasi aku. Aku risaukan mereka.

Jangan sia-siakan keamanan yang telah lama kita kecapi. Mereka yang terdahulu daripada kita, berusaha bersungguh-sungguh untuk memberikan keamanan yang kita kecapi sekarang. Jadi, jangan sia-siakannya.

Fikirkan generasi anda. Kehidupan mereka kelak. Fikirkan.


Aku menulis kerana aku merasa..


Tiada ulasan:

Silalah tinggalkan komen anda yang bernas & membina. Komen yang menyentuh keagamaan, politik, atau yang boleh menimbulkan rasa tidak senang orang lain adalah dilarang. Sila tinggalkan juga URL blog kalian supaya kami juga boleh membalas kunjungan.

Terima kasih kerana sudi singgah ke blog ceritaejoy.com

Dikuasakan oleh Blogger.