10 Langkah menjadi blogger terbaik. (Bahagian 1)


10 Langkah menjadi blogger terbaik. Bukanlah bermakna sekarang tidak baik, tetapi kata orang, dah baik, cuba upgrade diri jadi lebih baik. Ha. macam gitu. Ya. Kenapa perlu jadi yang terbaik? Supaya kita tahu dimana tahap diri kita. Supaya dengan cara itu, kita mampu membantu orang lain dengan ilmu yang kita ada. Tetapi jangan pula bila dah jadi blogger terbaik kita sombong pula. Kena selalu ingat dari mana kita mula. Tak semestinya bila berada di atas, kita akan tetap berada di atas. Ya.

Pasti ramai yang mengimpikan untuk menjadi top bloggers. Kan? tetapi bukanlah bermakna bila selesai baca entry aku ni. anda secara automatiknya atau terus sahaja menjadi bloggers terbaik. Aku sendiri masih belajar dan mencari ilmu. Dan apa yang aku ingin ceritakan ini juga sedang aku pelajari. Ok! Jom baca 10 Langkah menjadi blogger terbaik.

1. Menyediakan perancangan.

Apa yang anda inginkan dengan blog anda. Atas tujuan apakah ianya di buat. Apakah yang anda ingin capai dengan blog anda. Semua perkara ini perlu anda fikirkan apabila anda memilih untuk memiliki sebuah blog. Sediakan secara terperinci segala jawapan di atas sebelum mula menulis blog. Anda perlu tahu secara jelas apakah tujuan utama anda.

2. Beri tumpuan pada kandungan blog.

Niche blog memainkan peranan yang sangat penting. Apakah kandungan utama blog anda. Ini adalah point utama untuk menarik pengunjung serta trafic yang tinggi ke blog anda. Kandungan blog anda mestilah banyak membantu pembaca menyelesaikan masalah mereka. Anda haruslah membuat kajian awal, apakah yang dicari oleh pembaca dan mula merangka kandungan blog anda.

3. Beri tumpuan pada SEO.

Selain daripada kandungan blog, SEO juga memainkan peranan yang penting di dalam meningkatkan trafik ke blog anda. Anda juga perlu fokus pada "keyword" kerana akan mudahkan blog anda dikenal pasti oleh enjin carian. 

Aku mencadangkan blog Hasrul Hassan sifu SEO malaysia jika anda betul-betul ingin belajar mengenai SEO.

4. Ringkas.

Kehidupan sekarang serba pantas. Manusia juga bergerak pantas. Jadi, memandang ke arah itu, apa yang perlu anda lakukan adalah, meringkaskan cerita anda tanpa menghilangkan maklumat utama yang di cari pembaca. Ringkas tapi padat. Kebanyakan pembaca hanya mahu tahu apa yang mereka inginkan dan tidak mahu membaca cerita yang panjang.

5. Mudah di ingati.

Perlu ada trademark sendiri. Ini sangat penting. Anda perlu wujudkan bahasa atau ayat yang mudah di ingati oleh pembaca. Satu perkataan ringkas. Ia semacam tagline kepada diri dan juga blog anda. Ok!

Baiklah, Berhenti di sini dahulu. Akan aku ceritakan lagi baki selebihnya 10 Langkah menjadi blogger terbaik ini. Bukan aku tidak mahu habiskan ceritanya di sini. Tapi risau anda jemu pula baca panjang-panjang nanti. Dan yang paling dirisaukan adalah, lupa apa yang dah dibaca. Hehehe. Macam yang aku cakapkan tadi, aku sendiri masih belajar dan apa yang aku ceritakan disini, aku juga sedang belajar dengannya. Semoga perkongsian ini memberi manfaat kepada semua. Jumpa lagi dalam bahagian 2 ya!

7 ulasan:

  1. tips yang bagus ejoy terima kasih, kak ana pun banyak belajar dari HH :)

    BalasPadam
  2. betul2..setuju sgt...pasni tak leh nak merapu pjg2 sgt..huhuhu...sudi singgah blog saya juga yer..:)

    BalasPadam
    Balasan
    1. tapi nak pendekkan entry dengan info yang padat. Susah juga tu. Kan?

      Padam
  3. Bijak main sequel.org tertunggu2 next tip apa dia..mesti belajar dr Micheal bay utk siri robotik dia..hehe

    BalasPadam

Silalah tinggalkan komen anda yang bernas & membina. Komen yang menyentuh keagamaan, politik, atau yang boleh menimbulkan rasa tidak senang orang lain adalah dilarang. Sila tinggalkan juga URL blog kalian supaya kami juga boleh membalas kunjungan.

Terima kasih kerana sudi singgah ke blog ceritaejoy.com

Dikuasakan oleh Blogger.