Ramadan di ayutthaya thailand.

Jun 08, 2015

Ramadan di ayutthaya thailand|InsyaAllah, aku bakal berangkat ke ayutthaya untuk tempoh yang sedikit lama. Bukan sekarang. lusa atau tulat, tetapi selepas 3hari berpuasa. Kali ini "timing" aku ke sana, kena dalam bulan puasa. Jadi, inilah kali pertama dalam hidup aku, berpuasa di negara orang.

Sebenarnya, sama je negara gajah putih ni dengan negara kita malaysia. Tak jauh beza pun. Dan jangan terperanjat jika ada di kalangan mereka yang mampu berbahasa melayu dengan baik. Jadi, suasana ke luar negara tu kurang la sedikit. Hehehehe.

Apa yang berbeza di mata aku adalah makanan mereka. Kalau dah sampai kat thailand ni, makanan yang aku suka, sup daging. Fuh, betul-betul terasa la. Lain sedikit rasanya dengan sup daging dekat malaysia.

Aku ingat lagi waktu kali pertama aku di hantar ke sana atas urusan kerja. Hari-hari makan sup daging. Sampai tak terfikir nak rasa makanan yang lain. Sedap sangat. Hahahaha. Yang paling aku ingat, bila aku dengan team pergi tesco sebab nak beli air mineral. Waktu tengah nak cari air mineral tu, kami terserempak dengan sekumpulan gadis-gadis dari malaysia yang pakai baju harimau malaya.

Fuh, dia orang punya seronok bukan main. Eh, orang malaysia lah! Tergelak-gelak diarang. Kami? Takda apa-apa respon pun, sebab? Ala, bukan jauh pun thailand dengan malaysia. Jadi, tak perlu nak feeling-feeling sangatlah. Hahahahaha.

Itu cerita lepasla, kali ini, aku di hantar lagi. Yang membuatkan aku lebih teruja kali ini adalah, ini adalah kali pertama aku menyambut Ramadan di ayutthaya thailand. Pasti akan menjadi kenangan yang menyeronokkan dalam hidup aku. Aku cuma berharap agar semuanya berjalan dengan lancar, dipermudahkan segala urusan dan dijauhkan dari segala perkara yang tidak aku ingini. InsyaAllah. Amin.

Nanti adalah cerita Ramadan di ayutthaya thailand dalam blog ceritaejoy ni kan? Hehehehehe. InsyaAllah.

2 ulasan:

Silalah tinggalkan komen anda yang bernas & membina. Komen yang menyentuh keagamaan, politik, atau yang boleh menimbulkan rasa tidak senang orang lain adalah dilarang. Sila tinggalkan juga URL blog kalian supaya kami juga boleh membalas kunjungan.

Terima kasih kerana sudi singgah ke blog ceritaejoy.com

Dikuasakan oleh Blogger.