Bayi kejang!

Mei 18, 2015
Bayi kejang|Malam tadi, tak tahu kenapa, anak aku yang no 2, yang baru berusia 28 hari kuat sangat minum susu. Sampai aku naik pelik, dah kenapa dia kuat susu ni. Wife aku pulak, tertidur, sebab dia terlalu letih menjaga dua orang anak kami. Ha, bercerita terlalu penat ni, wife aku langsung tidak berpantang. Ya! Langsung tidak berpantang, naik risau aku dibuatnya. 

Wife aku kurang susu badan. Jadi, anak kami minum susu formula. Bila wife aku tertidur, akulah yang menjaga bayi kami ni. Anak yang sulung dah senang nak jaga. Sebab dah faham apa yang kita mahukan, jadi tumpuan aku lebih kepada anak yang no 2.

Berbalik kepada cerita bayi kejang ni, mula tu, isteri aku bagi makan tepung beras kat anak kami. Sebab katanya kesian anak kami ni kerap lapar, sebotol jugaklah habis. Dah habis minum tu, dia mintak susu pulak. Aii? Biar betul?

Biasanya, sebotol tu dah kenyang dah, tapi ni lain pulak, dia mintak lagi. Aku pun bancuh la lagi. Kasi dia minum, habis sebotol. Aku ingat dia tertidur la lepas habis sebotol ni, tapi tak! Anak aku masih berjaga! Tergoyang-goyang, terkiut-kiut, ish, ini nak ajak main ke?

Rupa-rupanya nak susu lagi! Oii, dah kenapa? Ish. Aku risau kalau banyak sangat minum nanti, bayi kami ni mengah. Itu yang aku risau, Aku kejut isteri aku bangun, mana tau dia ada cara nak kasi anak aku tidur, sebab bayi kami ni dah banyak minum susu.

Wife aku bangun, dukung sekejap lepas tu nak bedung la. Waktu nak bedung tu, bayi kami menangis sekuat hati. Bayi kan, kalau dia lapar sangat, memang dia akan menangis sekuat hati, macam ada orang yang pukul dia. Wife aku pun teruskanlah nak bedung dia. Tapi bila tangisan dia jadi lebih kuat, aku pulak jadi takut.

Aku dah perasan yang anak kami ni macam merikuk. Alah, kalau terlalu sejuk, struktur badan akan jadi macam udang. ha! Itu yang aku nak maksudkan. Aku suruh wife aku dukung anak kami ni dulu, tapi dia still tak berhenti menangis. Lepas tu, wife aku baringkan balik anak kami ni.

Aku tengok anak aku ni lain macam. Ish, aku dukung la pulak. Aku tengok badan dia macam keras je. Dalam hati aku, eh, bayi aku kejang ke?? Dah sudah. Aku suruh la wife aku urutkan sambil cakap, ehh, ni kejang ni! Wife aku waktu tu, terperanjatlah! Ish, sapa yang tak risau kan? huhuhuhu.

Alhamdulilah, lepas urut-urut anggota badan bayi kami ni, semua kembali normal. Aku waktu tu, huh, tak tau nak cakap apa, mengelabah teruk! Yelah, takut jadi apa-apa kat bayi kami ni. Pagi ni aku cuba cari, apakah kebarangkalian atau punca terjadinya bayi kejang ni. Tapi sayangnya, semua blog di dalam bahasa yang sukar untuk aku fahami. Betul-betul kecewa!

Aku cuma berharap, jika ada rakan-rakan blogger malaysia yang ada pengalaman semacam aku, bolehlah kongsikan di sini. Aku nak tahu apakah penyebab kepada masalah bayi kejang ni. Takut kalau jadi lagi macam semalam. Hmm.


Haffizul Iskandar.

Tiada ulasan:

Silalah tinggalkan komen anda yang bernas & membina. Komen yang menyentuh keagamaan, politik, atau yang boleh menimbulkan rasa tidak senang orang lain adalah dilarang. Sila tinggalkan juga URL blog kalian supaya kami juga boleh membalas kunjungan.

Terima kasih kerana sudi singgah ke blog ceritaejoy.com

Dikuasakan oleh Blogger.