Teknik hebat menarik perhatian audiens


Teknik hebat menarik perhatian audiens. Bercakap dan mendengar adalah 2 perkara yang berlaku pada sesuatu perbualan. Namun, di dalam sesuatu kes, adalah amat sukar untuk menarik perhatian orang ramai bagi mendengar apa yang ingin kita sampaikan. Ini sedikit sebanyak menimbulkan perasaan kecewa kepada kita jika perkara yang ingin kita sampaikan itu sangat penting dan berguna untuk dikongsikan. Kami di sini menyediakan beberapa peraturan mudah, bagaimana anda mampu menarik perhatian orang ramai supaya fokus kepada apa yang ingin anda sampaikan.


#1 Memahami Audience anda.

Sebelum anda menyampaikan mesej anda, kenali dahulu siapakah orang atau kumpulan sasaran anda. Dengan cara ini, adalah sangat mudah untuk anda menarik perhatian mereka bagi mendengar mesej anda.


#2 Perkataan yang jelas.

Beri perhatian kepada perkataan yang anda ingin gunakan. Perkataan super kamus *hanya orang bijak pandai sahaja yang faham* hanya memberi kepuasaan kepada kamu dan tidak kepada mereka yang mendengar.  Oleh yang demikian, baca semula #1 dan pilih perkataan yang betul sebelum memulakan bicara anda.


#3 Panjang mesej.

Perbualan yang panjang boleh menyebabkan penonton hilang fokus dan tidak berminat dengan anda. Jadi lebih kreatif di dalam membina ayat ringkas tetapi penuh dengan maklumat.

#4 Kelajuan suara.

Bercakap terlalu cepat dan terlalu perlahan juga mampu menghancurkan kosentrasi pendengar anda. Jadi sentiasa awasi pertuturan anda.

#5 Bahasa tubuh.

Ini adalah perkara yang paling penting. Orang lebih mudah memberi perhatian kepada anda jika anda bersemangat dan penuh komitmen. Jika anda hanya berdiri tegak, peratusan mereka yang memberi tumpuan kepada anda juga rendah. Hubungan mata juga memainkan peranan yang sangat penting di dalam Bahasa tubuh.

#6 Menjadi pendengar yang baik.

Jika anda ingin orang atau kumpulan anda memberi perhatian kepada apa yang anda ingin sampaikan, anda juga perlu membuat perkara yang sama. Sentiasa menunjukkan kesediaan anda untuk mendengar setiap daripada apa yang ingin disampaikan oleh penonton anda.



Selain daripada perkara yang disebutkan di atas, keyakinan dan penampilan juga memainkan peranan yang penting di dalam menarik perhatian audience anda. Sentiasa gunakan Bahasa yang tidak kuat dan juga tidak terlalu perlahan. Ulang semula pertuturan anda jika audience anda tidak jelas dengan apa yang anda ingin sampaikan. Semoga perkongsian ini memberi manfaat kepada anda. Terima kasih kerana sudi meluangkan masa anda untuk membaca.

1 ulasan:

  1. TQ untuk tips ni. Sangat berguna untuk sy refresh balik teknik2 ni kepada anak murid di sekolah.

    Sertai August Top Commentator Giveaways! Masih belum terlambat, berakhir esok. Komen mana-mana entri lepas dan berpeluang menangi produk Shaklee. Klik VitaminSuci untuk sertai. TQ!

    BalasPadam

Silalah tinggalkan komen anda yang bernas & membina. Komen yang menyentuh keagamaan, politik, atau yang boleh menimbulkan rasa tidak senang orang lain adalah dilarang. Sila tinggalkan juga URL blog kalian supaya kami juga boleh membalas kunjungan.

Terima kasih kerana sudi singgah ke blog ceritaejoy.com

Dikuasakan oleh Blogger.