4 sebab kenapa perlu minum banyak air.

4 sebab kenapa perlu minum banyak air|Air adalah asas kepada kehidupan. Air tersangat penting kepada tubuh badan kita. Air yang cukup di dalam tubuh badan manusia boleh mengelakkan pelbagai penyakit. Jom ketahui apakah 4 sebab kenapa perlu minum banyak air.

#1 Air meningkatkan metabolisme:

Cuba untuk menurunkan berat badan? Air minuman boleh meningkatkan keupayaan badan untuk membakar lemak. Satu kajian yang diterbitkan dalam Jurnal Klinikal Endokrinologi dan Metabolisme mendapati bahawa air minuman mampu meningkatkan kadar metabolisme sebanyak 30 peratus di kalangan lelaki dan wanita yang sihat. Rangsangan yang berlaku dalam tempoh 10 minit tetapi mencapai maksimum 30-40 minit selepas minum.

#2 Mampu mencegah sakit kepala.

Migrain. Dalam satu kajian yang diterbitkan dalam jurnal Neurologi, saintis merekrut penghidap migrain dan membahagikan mereka kepada dua kumpulan: satu mengambil plasebo, yang lain disuruh minum 1.5 liter air (lebih kurang enam cawan) . Pada akhir dua minggu, kumpulan air yang telah mengalami 21 jam kurang kesakitan daripada mereka dalam kumpulan plasebo, serta penurunan dalam kesakitan.



#3 Meningkatkan kuasa minda.

Otak manusia memerlukan banyak oksigen untuk berfungsi pada tahap optimum, jadi dengan minum air dengan kuantiti yang banyak memastikan bahawa otak mendapat semua yang diperlukan. Malah, minum lapan hingga 10 cawan air setiap hari boleh meningkatkan tahap prestasi kognitif sebanyak 30 peratus.

#4 Mencegah Dehidrasi

Dehidrasi adalah punca kepada masalah keletihan pada siang hari. Dengan meminum banyak air, anda akan sentiasa bersemangat sepanjang hari dan mampu memberikan sepenuh tumpuan semasa waktu kerja. 

Banyak lagi sebenarnya kelebihan minum air yang boleh dikongsikan. Air antara elemen utama di dalam tubuh manusia tetapi tidak di pandang berat. Dengan hanya meminum air, kita mampu mengurang banyak kos di antaranya kos perubatan. Semoga perkongsian ini memberi makna kepada semua. InsyaAllah. 4 sebab kenapa perlu minum banyak air.

1 ulasan:

  1. Yg pting sekali dpt holangkan dahaga..musim panas ni mmg kena minum byk air la kan..

    BalasPadam

Silalah tinggalkan komen anda yang bernas & membina. Komen yang menyentuh keagamaan, politik, atau yang boleh menimbulkan rasa tidak senang orang lain adalah dilarang. Sila tinggalkan juga URL blog kalian supaya kami juga boleh membalas kunjungan.

Terima kasih kerana sudi singgah ke blog ceritaejoy.com

Dikuasakan oleh Blogger.