Lebih Baik Berzikir.

Mac 27, 2015

Kelebihan Zikir.

Assalamualaikum Dan Salam Sejahtera.

Pernah jumpa dengan mereka yang menunggang motosikal sambil menyanyi semacam dalam konsert besar? Kalau tak pernah jumpa, aku cuma nak kasitau yang aku kerap jumpa. Hahahahha.

Kadang-kadang tu, tengah syok cakar daun kering kat luar rumah *takkan dalam rumah kan? Hehehe, boleh tertoleh dengan mereka ni. Aku cuma berfikir, bukankah lebih baik berzikir?

Cuba bayangkan kalau jarak perjalanan dari rumah ke destinasi yang di tuju tu jauh, tak ke habis 1 album di nyanyinya? Kalau jarak tu lagi-lagi-lagi jauh? Hamboi, mau 2 ke 3 orang artis punya album dia nyanyi. Tak gitu?

Tak sakit tekak ke bang? Kuat awak nyanyi tu. Ke ada siap spare air dalam raga motor? Hahahaha. Betul macam dalam konsert besar nih!

Apa salahnya kalau nyanyian itu dalam bentuk zikir memuji yang maha esa. Lebih baik berzikir daripada menjerit tak tentu hala. Pahala pun berganda. Kalau jaraknya jauh, maka lagi lamalah anda boleh berzikir. Kan?

Kalau tak tahu nak zikir apa, zikir je subhanallah walhamdulillah wala ilaha illallah allahu akbar. Ini antara zikir yang di sukai Allah.

Nyanyian dalam bentuk zikir, dalam masa yang sama, beroleh pahala. Perjalanan kita ke destinasi juga, insyaAllah dalam keadaan selamat.

Kalau berlaku perkara yang tidak di ingini, biarlah ia berlaku sewaktu mulut kita mengucapkan kalimah memuji Allah, dan bukannya menyanyi lagu-lagu yang tiada maksud.

Kan ke lebih berfaedah. Betul tak? Tapi macam biasalah, bila kita bercerita perihal agama, pasti akan ada manusia yang akan menyamakan diri kita dengan alim ulama.

Bang, tak perlu jadi alim ulama kalau nak bercerita perihal agama ni. Kalau ianya lebih kepada kebaikan, apa salahnya kan?

Hish, manusia-manusia. Kita cuma kasi idea yang bermanfaat. Hiburan pun dapat, pahala pun dapat. Silap-silap, orang yang tepi jalan tu dengar, dia pun boleh terikut sekali. Kan? Lebih baik berzikir daripada menyanyi lagu yang bukan-bukan tu.

Benda mudah tapi tak semua orang mampu lakukan.

3 ulasan:

  1. betul3..jom banyakkan selawat pada hari jumaat macam ni =)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Owh, kalau bukan hari jumaat pun boleh jugak. Hehehehe

      Padam
  2. betul. dari menyebut perkataan dan ayat yang tiada makna....

    memuji Allah semoga merapatkan hubungan kita dengan pencipta

    BalasPadam

Silalah tinggalkan komen anda yang bernas & membina. Komen yang menyentuh keagamaan, politik, atau yang boleh menimbulkan rasa tidak senang orang lain adalah dilarang. Sila tinggalkan juga URL blog kalian supaya kami juga boleh membalas kunjungan.

Terima kasih kerana sudi singgah ke blog ceritaejoy.com

Dikuasakan oleh Blogger.